Co zyskujesz trenując karate, a prawdopodobnie o tym nie wiesz…

Piotr/ 13 sierpnia, 2017/ Ogólne, Trening motoryczny/ 0 comments

Moje życie jest związane z karate już ponad 22 lata. Ten czas pozwolił mi na doskonałe poznanie własnego ciała. Nauczyłem się dostrzegać, jakie korzyści niesie uprawianie tej wspaniałej sztuki walki. A zajmując się na co dzień również przygotowaniem motorycznym, zauważyłem, że inne sporty nie oferują aż tak bogatego wachlarza korzyści. Co ciekawe, korzyści wyniesione z karate, jak i z innych podobnych sztuk walk, świetnie wpisują się w potrzeby innych dyscyplin sportowych i z pewnością wpływają na ogólnofizyczne przygotowanie sportowca. Dlatego też karate, jest wspaniałą sztuką walki, której uprawianie zapewnia ogólny rozwój i stanowi świetne wprowadzenie do świata sportu dla najmłodszych.

RUCHOMOŚĆ W STAWACH BIODROWYCH

Podczas treningu karate adepci wykonują dziesiątki kopnięć w różnych płaszczyznach. Aby wykonać prawidłowo wysokie kopnięcie niezbędna jest ponadprzeciętna ruchomość w biodrach  a także elastyczność mięśni. Zarówno stretching, jak i setki zadanych kopnięć, powodują zwiększoną ruchomość w stawach biodrowych. Ograniczona ruchomość w biodrach może prowadzić do zaburzenia balansu strukturalnego, co jest częstą przyczyną kontuzji u zawodowych sportowców.

KOORDYNACJA OKO-RĘKA

Uderzając, blokując uderzenia czy kopnięcia każdy ćwiczący zmuszony jest do panowania nad swoimi kończynami górnymi i kierowania ich tam, gdzie zaistnieje taka potrzeba. Deficyt czasu, w którym musi zostać wykonane uderzenie czy blok, prowadzi do rozwoju koordynacji typu ręka-oko, co jest punktem wyjściowym dla wszystkich dyscyplin strzeleckich, rakietowych czy piłkarskich, takich jak np. strzelectwo, tennis, piłka ręczna, czy piłka siatkowa.

KOORDYNACJA OKO-NOGA

Wykonywanie kopnięć na różną wysokość z mierzeniem w określony punkt to świetne ćwiczenie rozwijające koordynację typu oko-noga.  Potrzeba tego typu działań występuje również w piłce nożnej, dlatego też trening karate może być świetnym wprowadzeniem lub uzupełnieniem.

KONCENTRACJA

Proces uczenia się nowych, często skomplikowanych dla początkującego adepta, uderzeń, bloków i pozycji wymaga wzmożonej koncentracji oraz mocnego wczucia się w swoje ciało. Jedynie spokój i opanowanie, których uczy trening karate, są kluczem do opanowania prawidłowej techniki.

LATERALIZACJA

Trening karate jest symetryczny. Każda pozycja, blok, uderzenie czy kopnięcie są ćwiczone zarówno na lewą i prawą stronę. Za stronność czynnościową każdej ze stron naszego ciała odpowiedzialna jest przeciwległa półkula mózgu. Mimo dominacji jednej ręki nad drugą wynikającej z asymetrii funkcjonalnej, czyli odmiennych funkcji kończyn lewych i prawych, dzięki pracy nad ich jednoczesną koordynacją, trenujący ma szansę na osiągnięcie wysokiego stopnia sprawności psychomotorycznej.

PRIOPRIOCEPCJA

Kopnięcia, kombinacje kopnięć oraz niektóre pozycje wymagające stania na jednej nodze to świetny trening czucia głębokiego. Dzięki ćwiczeniom z ograniczoną ilością punktów podporu, aktywizujemy do pracy prioprioreceptory, dzięki którym nasze ciało potafi unikać zagrożeń, takich jak skręcenia, zwichnięcia, czy zerwania więzadeł.

Świetnym przykładem sportowca, który wywodzi się ze sportów walki, a robi zawrotną karierę w piłce nożnej jest Zlatan Ibrahimovic. Popularny Ibra przez wiele lat ćwiczył taekwondo – koreańską sztukę walki, a umiejętności zdobywane przez lata na macie – pozwalają mu na odnajdywanie się w nietypowych sytuacjach i zdobywanie bardzo efektownych goli na boisku. Zobaczcie sami:

Share this Post

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*